[Esta entrevista fíxose en agosto
deste ano e teñen pasado bastantes cousas dende aquela,
especialmente co tema de Galiza Ano Cero, que xa botou a andar e ten
unhas cantas cousas máis subidas. Ademais agora Iago Martínez
coordina a Revista Luzes]
Iago Martínez é
xornalista cultural, e aínda así é inquieto e fai cousas
interesantes. Colabora con Rockdelux (escribiu o artigo de portada
sobre Triángulo de Amor Bizarro), leva un programa en Cuac FM
(Disimulen, os luns de sete a oito), fixo un libro e codirixiu
unha película sobre Lois Pereiro... Tamén está metido no grupo
impulsor de Galiza Ano Cero, unha televisión por Internet que
pretende facerse dende abaixo á esquerda. Ten opinións sobre
cousas. Comezo coa queixa de que o xornalismo musical non mola, e de
como molaba cando tiña capacidade de influencia (a época dourada do
NME, Melody Maker e tal, por exemplo). E de que non hai xornalismo
musical apenas que fale do que se fai en Galicia, con todo o que
mola.
Iago Martínez:
En Rockdelux hai que batallar co duplo centralismo, nese caso,
Barcelona-Madrid, que é agotador. Aí é certo que o tamaño é
practicamente standard. É moi raro gañar algo máis dunha páxina
para unha banda. Triángulo... e eu non recordo ninguén máis,
galego. Quitado o dossier, o informe aquel de 2011, pero claro, era
para todo. É moi difícil que lle dean a importancia que teñen.
Entre outras cousas porque nós pensamos na escala tamén. Máis alá
de que as cousas che gusten, cres que son importantes. Eu creo que
Das Kapital é importante. Non creo que Das Kapital sexa importante
exclusivamente porque é un grupo galego, pero evidentemente non podo
deixar de pensalo en función da historia da música en Galicia e en
función da fotografía de conxunto que tes. Sobre esa base e
combinando todos eses factores ti lle das a importancia que
consideras que ten a Das Kapital, pero eso non ten por que entendelo
Juan Cervera, porque el non está pensando en Galicia, non ten esa
preocupación e é lóxico. Agora ben, deberían ser algo máis
xenerosos, e máis rápidos sobre todo. Recordo o caso de Emilio
José. Foi unha batalla de meses para conseguir unha páxina.
PORNO: A
pregunta que quería plantear é se se pode falar de escena en
Galicia, ou como pensamos iso. Ata que punto se debe ter en conta que
estes son grupos galegos? Ou ata que punto temos que deixar iso á
marxe...
Iago
Martínez: Eu creo que
son dúas cousas diferentes. Eu creo que non hai escena en Galicia.
Eu non a percibo. Hai unhas cantas, seguramente. Habería que definir
escena... se definimos escena como un conxunto de elementos que
reverberan alrededor dalgúns factores, non sempre un, hai unhas
cantas. A lingua configura seguramente algo parecido a unha escena.
Os modos de produción... A Seara, o feito de facer VHS, discos en
cassette, edicións limitadas, feitas a man e forradas de papel de
lija, configura dalgunha maneira outra escena. As poéticas, digamos,
configuran outra escena. Ou o lugar onde publicas. Discos Humeantes
articula, dende a distancia, unha especie de miniescena aquí. O
lugar, cando o lugar é determinante, por exemplo se é o interior,
se a idea de lugar ten unha connotación de carencia, como pode ser o
caso de Ourense (non sei Lugo, que para min é un territorio ignoto)
tamén pode configurar escenas. Agora, unha escena galega?
Dificilmente.
De entrada porque
nun país co discurso nacional en crise, como outros tantos discursos
clásicos do ecosistema mental en Galicia, e sobre todo, un país ou
un territorio con conflito lingüístico, dificlmente pode configurar
escena. Sempre
haberá un antagonismo por encima de todo eso.
PORNO: É
certo que calquera característica que se poida poñer para falar de
escena tería que ser moi de mínimos. Ó mellor pode estar
determinado por iso de estar á marxe de Madrid e Barcelona, pero non
sei se plantea algunha diferencia o estar en Galicia con respecto a
estar en Estremadura, por exemplo.
Iago Martínez:
A idea de periferia.
PORNO: Nese
sentido vexo que pode haber un pouco menos de dependencia dese
discurso maioritario. Estando en Barcelona notaba que os grupos
locales, por xeneralizar, eran máis modernos, moito máis pendentes
da tendencia, moito menos obcecados coa súa propia vontade, moito
máis pendentes do hype.
Iago Martínez:
Si, pode ser. Home, hai de todo, porque aquí hai actitudes como a de
Triángulo de Amor Bizarro, que nese sentido é moi ilustrativa,
porque eles poderían ter perdido a cabeza, digamos, ou directamente
terse ido a Madrid e nunca quixeron facelo. Están aquí á súa
bola, é unha maneira de resistencia. Logo hai grupos, como o caso de
Das Kapital, que claramente teñen vocación de resistentes, de non
ceder unha miga. Pero logo haberá moitos grupos que si que sexan moi
sensibles á tendencia. Outra cousa é que lles funcione, claro. É
que nós somos periferia, si ou si. Incluso en 2013. O factor
territorial segue sendo importante. Ó mellor non o é tanto para que
circulen mp3, pero si que o é para un grupo, porque un grupo é
moito máis que o mp3. Un grupo é tocar, é estar, é
fotografarse, é ser entrevistado, e para todo iso estás en Galicia,
inevitablemente. E aínda máis se lle engades o factor lingüístico,
que estou seguro de que aínda dificulta fóra o aprecio.
PORNO:
Supoño que estás dacordo en que hai un momento creativo forte, pero
onde ves que están as debilidades de todo isto, en canto á
infraestrutura?
Iago Martínez:
Bueno, hai que ter coidado co dos momentos fortes. Eu teño 33 anos e
xa vivín uns cantos momentos, digamos, de fin da historia.
Efectivamente hai nivel. Hai nivel? Hai grupos que che gustan, ou cos
que te identificas, ou que che sirven para dialogar co presente, que
é o meu caso, por exemplo, con Das Kapital. Que eso non ten nada que
ver, creo eu, non hai que confundilo con que sexa un bo momento. Cada
un terá unha perspectiva... Hai moitos grupos? Si, hai moitos
grupos. Son todos bos? Non, non son todos bos. Agora, logo está esa
outra parte. Hai catro, cinco, seis grupos que me gustan. E deses hai
un par deles que me gustan de verdade, digamos, que son eses que vas
recordar e que vas manter dentro de dez anos. Pero claro, esa outra
consigna eu creo que é perigosa. Cales son as debilidades? Home,
todas, creo eu. Porque son grupos que teñen unha continuidade
bastante complicada, porque non teñen proxección fóra. Se é
que a proxección fóra é importante, porque che garantiza crédito,
crítica, atención e logo masa crítica para moverte, para tocar,
para poder vivir da música.
PORNO
Falando con outra xente tamén plantean que certas destas debilidades
poden ser tamén a causa de outras fortalezas. Fan que non haxa
demasiado acomodamento, que saian todas estas cousas autoxestionadas,
que poden dar un grao extra de independencia. E é un feito que hai
unha emerxencia de asociacións, selos...
Iago Martínez:
Si, o que pasa é que creo que non hai contradición entre
autoxestionarse e vender os trescentos discos que sacas. Se ti non
podes ir tocar dende Santiago á Coruña sen perder pasta chega un
momento en que iso ó mellor non o podes soster, depende. E máis
tendo en conta como está a situación, que a xente ten dificultades
para chegar a fin de mes, pois ás veces non podes tolerar esa
actividade. Porque é lesiva para a túa economía. Entón, dende ese
punto de vista, si que penso que é unha debilidade. E tamén porque
ten que ver coa falta de visibilidade, estou seguro. Se un grupo
que a uns cantos nos entusiasma logo non é capaz de vender unha
tirada dun vinilo ben deseñado e ben impreso, seguramente hai un
problema polo medio, e un problema de visibilidade. Cantas veces
toca ese grupo no ano? En que tipo de espazos toca?
PORNO: Eu o
que si noto é que, ó nivel desa autoxestión, aínda que haxa pouca
xente, toda a xente fai algo. E iso é moi agradable por unha parte,
porque hai esa sensación de comunidade, e frustrante pola outra...
Hai un tipo de actividade cultural moi intensa, que supoño que é o
que se ve por exemplo no Liceo Mutante, que é unha comunidade de
xente moi activa.
Iago Martínez:
Si, é un lugar no que acontecen cousas. O Liceo é un sitio
distinto, evidentemente. Tamén se me ven á cabeza o concerto que
fixeran os de Seara Records. O da Iguana. Quitando que estar na
Iguana catorce horas seguidas é algo moi pouco recomendable, si que
vías que aí había algo. Algo máis que un grupo que vén, sube a
un escenario e fai un concerto. Había polo menos un gromo dunha
comunidade, a identificación cun público...
PORNO: Si,
por iso digo que non sei cal é o modelo para que toda esta
emerxencia continúe no tempo. Ou se vai continuar polo feito de que
exista un lugar como o Liceo, con todas as dificultades que lle
poidan poñer dende fóra...
Iago Martínez:
Habería que saber se continúa o Liceo, claro. Se esas redes son
capaces de subsistir a min paréceme unha escala fantástica.
Parécenme lugares apropiados para que sucedan cousas, e para os
grupos tamén o poden ser. Depende un pouco da ambición dos grupos,
claro.
PORNO: Tamén
se plantea unha dificultade de definir o underground porque a
oposición ó mainstream non funciona dende que este está diluído.
Entón pode faltar ese aspecto de ir en contra de algo, esa
rebeldía...
Iago Martínez:
Non sei tampouco se o underground segue sendo... se é unha categoría
fácil de utilizar. Tendo en conta que a capacidade de escándalo ou
de incomodar por parte da música está practicamente extirpada. E é
lóxico porque xa sucedeu, ese impacto xa se produciu hai cincuenta
anos. Eso é un momento difícil de recuperar. Entre outras cousas
porque máis alá das persoas involucradas nunha revista, ou os
grupos que escriban ou pensen sobre música, no conxunto da sociedade
ten outro lugar. A música é algo moito menos importante, aínda que
eu necesite hoxe máis ca nunca sentir ou atopar un discurso político
ou actitudes ou mesmo metodoloxías políticas nos grupos, estou
seguro de que é máis unha cuestión persoal que un síntoma da
envergadura que poida ter a música para o conxunto da sociedade. Eu
creo que a música xa non é tan perigosa.
PORNO: Eu
tamén o creo. A cousa é se aínda se lle pode dar a volta a iso. E
quen o pode facer. Cando pensas nos Sex Pistols chegando ó número 1
e quedando en branco, cousas con esa potencia simbólica hoxe son
impensables. Non sei se é porque a música é menos perigosa ou
porque é menos importante para a xente.
Iago Martínez:
É que esa maneira de escandalizar está completamente superada,
vivimos nunha sociedade obscena. Dende a irrupción do pop no século
XX todo iso se vai esgotando inevitablemente. Iso non quere dicir que
eu non necesite esa interlocución entre a música e a política,
pero son cousas distintas. Iso é a miña necesidade, ou o que eu
estimo nun grupo igual que nunha novela ou nunha obra, pero
dificilmente a música vai recuperar ese papel. Agora, evidentemente
segue sendo un magnífico vehículo para a circulación de ideas. Iso
non ten que ver. Con isto non quero dicir que os músicos teñan que
abandonar as súas responsabilidades políticas en tanto que músicos,
en tanto que cidadáns. Pero dificilmente van ter o impacto que tiñan
hai cincuenta ou sesenta anos. E o underground, francamente, non sei
o que é. O máis parecido ó underground, por manexar algúns
criterios, pois probablemente teña que ver coa autoxestión, co
mundo dos centros sociais, espazos tipo Liceo... Agora, as poéticas
do underground por exemplo, é outra cousa que estoupou polos aires.
PORNO: Máis
ben o underground pode existir porque non hai outro remedio, nun
momento en que a industria desapareceu.
Iago Martínez:
Non, ou porque hai unha vocación tamén de ser minúsculo, ou de
moverte nun mundo onde as cousas son máis de verdade que no mercado
masivo. No underground interésame a cuestión da escala. Neses
lugares as cousas si son verdade, e iso pode ser ó mellor unha boa
maneira de denominar o underground, esa escala precisa na que as
cousas acontecen de verdade. Se rebasas certa escala, que cada
época ou cada cidade terá unha liña vermella marcada, algo se
perde. Hai unha perda de significado ou unha perda de circularidade
na comunicación. Pero é unha teoría que hoxe se me escapa. Si teño
claro que aquí está pasando algo. Estamos nun momento histórico
moi moi determinado e eso me fai pensar nalgo parecido ó
underground, pero tampouco o teño claro.
PORNO: Canto
pesa entón o feito de vivir nunha época de crise?
Iago Martínez:
Eu creo que debería ser determinante. No sentido de tomar
conciencia, basicamente. Creo que a crise, entre outras moitas
cousas, supuxo o asasinato do soño falaz das clases medias. Dunha
certa fábula da vida das clases medias, na que máis ou menos todo é
accesible, sen demasiados dramas... todo eso se rompeu. E ten que
facernos tomar conciencia, en todos os sentidos. Supoño que un deles
é asumir de que maneira queres ser músico. Cal é a diferencia
entre traballar dunha maneira ou traballar doutra. Que se supón que
tes que facer, ou que podes facer coa música. Eu creo que si que
algo explica. De maneira completamente natural, porque a min o Liceo
Mutante paréceme un fenómeno bastante político.
PORNO: E que papel deberían xogar as institucións en canto á
cultura de base?
Iago Martínez: Home, pois estaría ben que se preocupasen
algunha vez da cultura de base, que non foi o paradigma aquí,
digamos, na dereita, nin creo que tampouco tivo iso tan claro o
bipartito. O bipartito pensaba máis en crear un canon e facer
promoción, coa obsesión engadida da proxección internacional. A
min gustaríame ver máis políticas públicas de formación,
políticas públicas xenerosas de posta a disposición de recursos
para a xente...
PORNO: Como aquelo dos locais de ensaio e demais...
Iago Martínez: Si, e incluso descentralizado, que en todas as
vilas houbese un lugar onde ensaiar, que neses lugares onde ensaiar
tivesen bibliotecas, ou que as bibliotecas públicas tivesen libros
sobre música, que houbese fonotecas serias... Que eses lugares onde
se pode ensaiar, ler a Simon Reynolds e escoitar discos fosen tamén
arquivos, e un soubese que pasou aquí hai trinta anos... Que se
conservasen os carteis, as maquetas. Que se puxese en valor a
memoria, que ó final é parte do traballo colectivo. Gustaríame que
as políticas públicas algunha vez pensasen máis nesas cousas e
menos na promoción de eventos, nas que ó final os músicos son man
de obra, chámese Xacobeo, chámese como se chame.
PORNO: Sobre iso que dicías da memoria, pensas que aínda hai
esquecemento da memoria cultural ou musical?
Iago Martínez:
Falando dos oitenta por exemplo, aínda que eu tampouco os vivín,
fóra do tópico, que máis sabemos? Coñeces algún sitio onde estea
toda a colección de singles, maquetas, daquela época? Hai algún
libro, serio, que faga historia social do que foi aquela época? Hai
un arquivo sonoro de Galicia, pero onde está? A Cidade da Cultura de
feito comprou algún fondo histórico dun dos sellos que houbera aquí
míticos, hai dous ou tres anos. E? Seino eu porque son xornalista e
consulto os expedientes, pero onde está? Fíxose algún traballo,
non de catalogación senon de creación de discurso sobre ese fondo?
Está colgado na Internet, está dixitalizado? En calquera caso o
importante é non desligar unhas cousas das outras. Por iso dicía
dese lugar onde un pode ensaiar e ó mesmo tempo levar para a casa un
libro de Simon Reynolds, e logo de ler a Simon Reynolds, ter
materiais que lle axuden a entender un pouco a sincronía que ten
Galicia a veces coa súa historia. Que a sincronía non permanece no
tempo, pero hai veces en que Galicia está en sincronía co mundo. O
que pasa é que eso hai que sabelo, e para sabelo hai que ter un
coñecemento accesible maior que a conversa, que o rumor. Darse conta
de como hai fenómenos de vangarda que suceden en Galicia ó mesmo
tempo que en Estados Unidos. Evidentemente, Estados Unidos ten un
exército e Galicia non, é moi probable que a esmagadora da historia
nos faga recordar unicamente o que sucede alí, pero ese coñecemento
é o que nos permite detectar esa sincronía.
PORNO: Ti colaboras con Sinsal. En toda esta infraestrutura
arredor da música, que papel pensas que deben ter os festivais? O do
Sinsal San Simón é un modelo bastante curioso con respecto ós
outros...
Iago Martínez: Si, pero é un modelo que está cambiando
tamén. Hai cousas que non cambiaron dende o principio, dende os
2000, como é o tema de non crecer, de manterse sempre nunha
estrutura pequena, non perder de vista o que estás programando, que
tipo de contexto che interesa crear, non ter un contexto masivo, ter
un contexto onde a escoita sexa posible, confortable... Sinsal vén
dunha óptica sempre cara fóra (Sinsal foi o maior importador de
música de calidade en directo que houbo sempre en Galicia, sen
ningunha dúbida, moito antes de que as caixas de aforros se sumasen
ó carro co rollo das vangardas sonoras). Pero dun tempo a esta parte
xa está mirando para si misma...
PORNO: Si, vendo o cartel desta edición que non se fixo...
[o Sinsal aprazouse este ano polo accidente do Alvia en Santiago]
Iago Martínez: Claro, a metade dos artistas son galegos, e xa
se está intentando colaboracións entre artistas de fóra e artistas
galegos... Ou sexa que eso vai cambiando. Eu creo que eso convertirá
a Sinsal en importante doutra maneira. Antes era o que che traía os
artistas que doutra maneira non poderías ver. E agora, se profundiza
nesa liña de traballo poderá ser un festival que visibilice cara a
fóra grupos de aquí e sobre todo que tenda pontes. E a min cónstame
que dedican moito tempo a pensar neso, como provocar colaboracións
entre artistas de aquí e artistas de fóra, como gravalas e como
facelas circular... Os festivais en xeral? Son fundamentais. Cando
falabamos das escenas, outro dos elementos que poden construír
escenas ou microescenas son os festivais. Agora, logo daste conta de
que en realidade ningún festival é o contexto para un músico. Eu o
ano pasado estiven facendo radio en San Simón e pregunteillo á
maioría dos grupos. Todos coincidían en que os festivais eran o
peor sitio do mundo para facer música. Pero evidentemente hai unha
distancia moi grande entre facer un festival para cincocentas persoas
nunha illa, que evidentemente está pensando na música e non nas
barras dos bares, a tocar nun festival que está pensando nas barras
e non na música. O festival é a metáfora do mundo como
supermercado. Pero é inevitable porque se converteu no formato
canónico... Antes o festival era a excepción. Cando eu empecei
a ir ó Primavera o festival era un acontecemento; hoxe é a norma.
Todo se organiza como festival, converteuse no paradigma. Nesa medida
eu prefiro os festivais pequenos, que apostan claramente polo factor
diferencial, en todos os sentidos: tanto na selección de artistas,
na relación co contexto e coas escenas locais, como nos espazos e na
maneira de construír os espazos. Sinsal San Simón, é o máis
parecido. Ou as pequenas intervencións, o Pop Voyage, ese tipo de
cousas. Interésanme bastante máis que a idea de macrofestival, que
por outro lado aquí nunca funcionou...Vigo Transforma, Rock in Way,
menos mal que non funcionan. Síntoo polos seus promotores.
Galiza Ano Cero
PORNO: No contexto actual arredor da cultura de base, o tema
das novas tecnoloxías é importante. Como pensas que estes novos
modelos afectan... Por exemplo na web de Discos da Máquina din que
estar en Internet é moi parecido a non estar en ningunha parte, por
iso din que teñen a intención de estar na rúa, estar onde suceden
as cousas. Con respecto ó proxecto de Galiza Ano Cero, ó utilizar
Internet como medio, como se poden activar esas potencialidades
democratizadoras que ten?
Iago Martínez:
Hai que estar fóra da rede. Nós en Galiza Ano Cero témolo claro.
Temos que ver como resolvemos, pero o feito de saír de xira en plan
orquesta Panorama e facer a campaña de crowdfunding ten un pouco que
ver con eso. Estar fóra, falar, tocar, tamén temos esa idea do
teleclub, de activar proxeccións públicas dos programas, recuperar
o público nas gravacións... Que as gravacións sexan eventos, que
máis aló de gravar un programa en falso directo nunha hora e media
se poida
convivir dalgunha maneira, temos que pensar como se vai sentir a
xente máis cómoda. Eu creo que
eso é fundamental. Haberá xente
que queira estar exclusivamente na rede, pero dende unha perspectiva
máis progresista eu creo que a xente se está dando conta de que ten
que estar fóra. De que ten que estar tamén fóra.
PORNO: Ata certo punto hai unha contradicción en facer algo á
marxe cando estás principalmente usando como medio as redes sociais,
controladas por empresas, que teñen un interés nulo no que estás
facendo. Que claro, só se preocupan polo beneficio. Non é unha
contradición das positivas, ademais.
Iago Martínez: Non, é que ademais non se pode resolver. Tes
que estar tamén na rede, eso é evidente. Primeiro porque é un
lugar no que si suceden cousas, segundo porque é un lugar que
permite formas de traballo que son interesantes, porque todo é moito
máis barato... Pero ó mesmo tempo creo que hai que ter un pé fóra.
E no caso de Discos da Máquina claramente hai esa vontade de sacar,
como mínimo de sacar o tenderete nos concertos. Que parece que hai
algo aí, algo máis real, e que o fan persoas, e que esas persoas
son coma ti, e que ti tamén podes facer o mesmo, ou podes compartir
ese traballo, ou que podes falar... Volvemos á idea do
underground, a min paréceme máis valioso o Liceo Mutante que
probablemente a metade das políticas públicas do bipartito en
cultura, no sentido de que é un lugar, e é un lugar onde suceden
cousas. E onde un pode ir contar que está tentando facer unha
cousa chamada Galiza Ano Cero e que se xuntan unha ducia de persoas
ou vinte persoas, e que outras persoas están facendo cousas que ti
descoñecías, e que as fan na rede. Porque ó final a rede é un
lugar onde non ves absolutamente nada porque é enorme.
PORNO: E ó facer televisión por Internet, que queda da idea
de televisión? Bueno, xa sei que tedes un modelo que se está
autodefinindo polo que opina a xente que vai participando, pero...
cal é a vontade, que é o que queredes aproveitar do concepto?
Iago Martínez: O código. O canal creado. É algo elemental,
é unha linguaxe que permite que un espectador, cun mínimo esforzo,
estea disposto a ver e a escoitar. E logo a idea, se queres, un pouco
retórica, dunha imaxe en movemento, nun formato 4:3, pero sobre todo
é a codificación. De aí vén o proxecto. Nós estabamos tratando
un pouco de comunicar algo a través da rede, en streaming de baixa
calidade, e iso supoñía un esforzo moi grande, entendiamos, para o
espectador. E pensamos, e se facemos televisión? E se facemos o
esforzo de reducir isto á súa mínima expresión, utilizando un
código televisivo, que é un contexto que xa está creado, onde xa
vai haber espectadores? E esa é a idea de televisión, e xa logo se
convirte nalgo retórico, e por iso lle chamamos teleclub a iso de
comezar a activar proxeccións públicas, que máis que nada é unha
broma.
PORNO: Claro, pero o feito de... Supoño que tentades dalgunha
maneira apropiarvos deses códigos e subvertilos.
Iago Martínez: Ou non. Ou simplemente utilizalos.
PORNO: Bueno, si, claro. Ata que punto os códigos televisivos
poden servir para traballar dende abaixo á esquerda (como definides
o voso proxecto) cando son códigos que non están creados dende alí?
Iago Martínez: Bueno, depende de que código...
PORNO: Estaba pensando nos códigos máis convencionais.
Iago
Martínez:
Claro, home, si. Nós imos utilizar o código da entrevista, que non
é precisamente un código... Non ten nada que ver coa invasión de
Irak. É un código dunha conversa, e probablemente a orixe é o
plano-contraplano do cine. Non é un código televisivo posmoderno. E
o outro é o debate, que si que é quizais o máis perigoso. Pero
supoño que si que pode ser un punto de partida... Nós estabamos
facendo encontros dese tipo, coloquios con catro persoas. Tentando
reproducir iso cunha cámara o que facemos é utilizar un código
televisivo. Dentro dese código hai un espectro moi grande. Nós
escollemos un sitio onde non se grite, onde non haxa moitos estímulos
visuais... Practicamente facemos en branco e negro para poñer en
valor a palabra... Pero si, é certo que hai esa contradición e
haberá que pelexala.
PORNO: Leva un pouco a ese eterno debate entre si os contidos
revolucionarios necesitan formas revolucionarias... Ese rollo de
Godard, sobre todo nun momento en que incluso as imaxes
revolucionarias están codificadas, tanto que xa perden capacidade de
provocación. Todo ten unha serie de pautas, as consignas están
banalizadas... Supoño que vós sodes conscientes de todo isto.
Iago Martínez: Si, bueno, supoño que a cada un que lle
preguntes che dirá unha cousa distinta. Pero esa vía, esa
preocupación clásica na esquerda cultural tamén convive coa
propaganda. Nós estamos en guerra. Estamos facendo propaganda. E
a maneira máis rápida de facer propaganda é usar os canais
abertos. E aí tes a historia da propaganda no século XX, o máis
fácil para facer propaganda na radio é facer propaganda na radio. É
un proxecto aberto... De momento o punto de partida era ese, tratar
de reducir o ruido. Nós queremos comunicar estas ideas da maneira
máis nítida e clara posible. Logo hai outra cousa. A televisión
non é unicamente o código que utilizamos para narrar nunha hora de
video, é a maneira en que a facemos. E aí si que non replicamos a
televisión convencional, hai unha estrutura horizontal, traballamos
con grupos de traballo, absolutamente transparente, sen ánimo de
lucro...
PORNO: Os dous programas que ides facer ata agora son de
debate e entrevistas. E son explícitamente políticos. Pero
planteádesvos a posibilidade de que haxa contidos que non sexan
explícitamente políticos?
Iago Martínez: Si.
PORNO: Non sei se tedes algún proxecto nese sentido...
Iago Martínez: Non, non, non. Porque nós damos para o que
damos. Esto xurdiu en todas as presentacións e é un debate
apaixoante que non imos resolver aquí en cinco minutos, que é
política e que non o é. Pero si que a idea é que se fagan máis
programas. O que temos que ver é como. Agora estamos elaborando algo
así como un documento marco, definir os límites, polo menos. Para
que no momento no que esteamos en disposición de aceptar e darlle
forma á idea... Porque o que queremos non é decidir "Galiza
Ano Cero quere facer un programa de... tal cousa" e o facemos,
senon xerar un contexto, e que calquera (as persoas que durante as
presentacións nos propoñían facer programas de música, programas
de sexo, programas de cociña...) poida lanzar a súa idea no que eu
chamo unha caixa de resonancia, e que esa caixa de resonancia sexa
capaz de convertir eso nun programa. Comisarialo dalgún xeito,
darlle forma, sometelo a un proceso de deliberación colectivo, e
logo poñer en común recursos e facelo. Entón necesitamos ter
límites. Que consideramos facer televisión dende abaixo á
esquerda? Temos que, supoño que, facer constar nalgún sitio que non
se tolerarán os contidos sexistas, por exemplo. Temos que saber de
quen imos aceptar capital e de quen non, e iso explicitalo nalgún
sitio e facer ese traballo colectivamente, que é o que estamos
facendo agora. Imos elaborar ese documento, someterémolo á
deliberación das socias e dos socios en setembro, que hai unha
asamblea xeral... E ese será o documento de referencia, que non é a
Biblia nin moito menos. Pode transformarse.
PORNO: E por agora estavos funcionando ben ou é un proceso
lento? Dígoo porque é o que teñen os procesos asamblearios, que se
volven...
Iago Martínez: Si. Este non é exactamente asambleario.
PORNO: Bueno, hai asambleas de socios.
Iago Martínez: Si, pero as asambleas de socios conviven con
outras instancias que non teñen nada de asamblearias. Son colectivas
pero non asamblearias, non teñen estatutos, non se vota, non hai un
carné, non hai quórum, é totalmente distinto. E é deliberado,
vamos, eu insisto moito...
PORNO: Para darlle axilidade?
Iago Martínez: Non, para potenciar outro modelo de
organización política. Non é porque os grupos de traballo sexan
mellores que a asamblea nin nada. Imos tentar crear unha
asociación imperfecta, deliberadamente imperfecta, é dicir, na que
as instancias non encaixan perfectamente. E ten que haber
fricción permanente, o disenso forma parte da organización, e ver
que pasa. Non sabemos que vai pasar, porque claro, hai unha asamblea
e hai uns grupos de traballo. Son completamente distintos, os grupos
de traballo son abertos, a asamblea non tanto. A asamblea ten un
funcionamento máis formal, máis burocratizado, os grupos de
traballo... isto é un grupo de traballo, ti podes chegar un día,
sentar e non volver aparecer. Podes estar nunha lista de correo ou
non, podes estar nunha lista de whatsapp ou non, podes currar ou non,
podes cobrar ou non... O que ti queiras. E eso pertence á mesma
organización da que hai unha asamblea, que vota, que ten uns
estatutos, que ten que xestionar un orzamento... Imos ver como
funciona eso. Máis a terceira comunidade, que é a da rede. As
usuarias e os usuarios, que van ter tamén capacidade para intervir
no proceso. Non só opinando senon incluso participando en consultas
na rede sobre os propios contidos, ou aportando material, digamos,
participando con material na web. É a mantenta pero non sei que vai
saír de aí.
PORNO: Coñecedes algún modelo parecido?
Iago Martínez: A ese nivel non. É máis ben unha intuición,
é participar dunhas contradicións que están tendo as organizacións
políticas hoxe en día. E tratar de incorporar un pouco algo do
pouco que aprendemos das experiencias na rede, e do mundo hacker, e
do 15M, do inacabamento das organizacións políticas...
PORNO: Si, eu falando con outra xente vexo que as experiencias
que temos de participar en organizacións políticas é frustrante,
xente que non se sinte cómoda militando en ningún partido pero que
pode ser militante doutra maneira, e este tipo de iniciativas véxoas
un pouco nese sentido. E dalgunha espero que esta maneira de
participar non estea tan viciada, quizais porque ó anclarse nalgo
práctico...
Iago Martínez: Ten que ver cunha cultura política. Hai que ser
transparentes, hai que falar con palabras comúns, hai que ser
absolutamente inclusivo, todas as estruturas teñen que ser
acolledoras, temos que ser capaces de tolerar a diferencia...
Todo eso non son as organizacións políticas. O que pasa é que
claro, todos dunha maneira ou outra estamos tocados por esa
organización política clásica, de esquerda. Estamos tentando
despegarnos das nosas propias experiencias políticas anteriores,
tamén. Dende logo, de momento está funcionando. Eu personalmente
percibo que se xenerou unha certa simpatía polo proxecto. E iso xa é
unha categoría importante, se se xenera afecto, non unicamente ese
sentido da necesidade histórica. O outro día fixemos unha reunión
do grupo de comunicación e dous terzos eran xente que non estaba
vinculada ó proxecto. Cando, nunha asamblea dunha organización
política, os non organizados superan ós organizados nunha
convocatoria pública? Nunca. O que pasa é que enfrentarse a esto é
enfrentarse a la madre del cordero. Non sei onde vai acabar. Non vai
ser Galiza Ano Cero o proxecto que invente unha nova organización
política de esquerdas, evidentemente non. Non imos ser nós os que
resolvamos a contradición, digamos, entre un medio comunitario, que
é unha estrutura absolutamente aberta, e un medio de axitación,
intervención e propaganda. Que é outra das almas de Galiza Ano
Cero, que é un medio que se define claramente de esquerdas. Pero
bueno, hai que facelo, e eu creo que é máis importante situarse
nese territorio deliberadamente incómodo, de fricción permanente,
que en terra segura. Dicir "bueno, pois vamos a replicar los
discursos obsoletos del siglo XX y vamos a hacer esto hasta que dure,
y si falla no fallamos nosotros, falla la gente". Non. Por iso
hai que intentalo. E iso en parte, cando me dicías o de que a
revolución tiña que darse tamén na forma, esto tamén é unha
revolución na forma. Seguramente o debate vai ser ultraconservador,
e diso se trata. Parte do xogo é ese.
No hay comentarios:
Publicar un comentario